تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۹۱۳۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد قیمتی سهام کوچک‌ترها بر پایه موج سنگین نقدینگی

الگوهای خام میلیاردر شدن در بورس (بخش سوم) | ارزش بازار کوچک‌ بستری برای جولان سفته‌بازان

می متالز - یکی دیگر از الگوهای توهمی رشد قیمت سهام که تا حدودی از قبلی‌ها هوشمندانه‌تر و نیازمند پول هوشمند برای ایجاد تحرک سنگین قیمتی است ارزش بازار کوچک سهام در ماه‌های گذشته بود.
الگوهای خام میلیاردر شدن در بورس (بخش سوم) | ارزش بازار کوچک‌ بستری برای جولان سفته‌بازان

به گزارش می متالز، در سیل نقدینگی عده‌ای نیز بر داغ کردن سهام با ارزش بازار اندک متمرکز شدند. به این ترتیب پول‌های سنگین به دنبال ایجاد موج پرقدرت قیمتی در بازار برآمدند و قیمت سهام را چند برابر کردند. یکی از دلیل رشد قیمت سهام در بازار پایه نیز همین موضوع بود. برای مثال ارزش بازار یک شرکت 200 میلیارد تومان بود و شناوری سهام نیز 30 درصد.

 در چنین شرایطی و در حالی‌که پول‌های سنگینی در بازار سهام دست به دست می‌شد با شاید کمتر از 20 میلیارد تومان نقدینگی موج سنگینی را در سهام ایجاد می‌کردند و بعضا همچنان نیز ایجاد می‌کنند. این رویه تا جایی جا افتاده است که در شرایط کنونی نیز ادامه دارد. به این ترتیب که فلان شخص که در فلان کارگزاری مسئولیت معاملات یکی از سرمایه‌گذاران با سرمایه هنگفت را در دست دارد به سایرین اطلاع می‌دهد که این شخص با سرمایه سنگین وارد یک شرکت با ارزش بازار اندک شده است. این موضوع خود باعث تشدید موج نقدینگی می‌شود زیرا سایرین که مشاهده کرده‌اند که پول‌های بزرگ چگونه جهش قیمت سهام را رقم زده‌اند نیز به دنبال پول اصلی حرکت می‌کنند. همین موضوع باعث شده که حباب‌های چند صد درصدی در سهام برخی از شرکت‌ها ایجاد شود.

 بر این اساس رشد قیمتی کوچک‌ترها عمدتا بر پایه موج سنگین نقدینگی و ظرف کوچک سهام بوده است. اما ریسک‌ سنگینی از این موضوع نیز معامله‌گران را تهدید می‌کند. یکی از ریسک‌ها این است که شما نفر آخر هرم در خرید این سهام باشید و سود افراد بالاتر در هرم از زیان سنگین شما تامین شود. به بیان بهتر اگر پول سنگین اولیه از سهام خارج شود احتمالا باید در انتظار زیان سنگینی برای سهام خود باشید، زیرا در سطوح بالاتر قیمت به سرمایه‌ چندین برابری برای جلوگیری از ریزش قیمتی سهام نیاز است. بسیاری از سهام وضعیت این‌چنینی داشته‌اند که آخرین نمونه تخلیه حباب قیمتی می‌توان به سهام پتروشیمی جهرم (با نماد جهرم) اشاره کرد. که از ارزش بازار کمتر از 300 میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان رسید و حباب آشکار قیمتی را تجربه کرد. اما در شرایط کنونی در صف فروش قفل است. 

 البته باید بگوییم که زمان پایان بازی مشخص نیست و در شرایط کنونی که ارزش بازار شرکت‌ها جهش کرده است بعید نیست دوباره این پول‌ها به دنبال ایجاد موج‌های سفته‌بازی در ارزش بازارهای کوچکتر باشند. بر این اساس باید به هشدارهای موجود در این خصوص و احتمال زیان سنگین به دنبال خروج نقدینگی سنگین اولیه توجه شود.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده